::tips och information
::avstånd
Hela sträckan från Moskva till Beijing är mäktiga
7865 km. Om man väljer att först kliva av i Ulan-Bator
kommer man att ha åkt 6304 km innan man hoppar av tåget.
Längs hela resan finns avståndsmarkeringar på sidan
av rälsen. Dessa återkommer exakt varje kilometer och
kan vara till hjälp om man vill räkna ut var man befinner
sig längs järnvägen. ::
::biljetter
För att vara säker på
att få plats på tåget kan det vara en stor fördel
att köpa biljetter genom en resebyrå innan man reser
från Sverige. Dock ska man vara medveten om att man kan spara
en hel del pengar på att försöka få tag på biljetter
i Ryssland. Tänk på att man måste köpa
biljetter för de sträckor som man vill åka, biljetterna
är inte öppna och gäller inte under en viss tid
utan gäller för en viss sträcka på ett visst
datum. Om man vill stanna till i t.ex. Novosibirsk måste
man först
köpa en biljett mellan Moskva och Novosibirsk och sedan en
annan biljett mellan Novosibirsk och Beijing. Det vill säga precis
samma system som gäller i de flesta länder för vanlig
järnvägstrafik.
::
::kupéer
Vad man väljer för typ av kupé är mer av en
smaksak. Det finns både första klass kupéer och
andra klass kupéer. Generellt är den största skillnaden
mellan första och andra klass att första klass är
2-bäddskupeer och andra klass är 4-bäddskupeer. Detta
är också den enda skillnaden på det mongoliska
tåget. På det kinesiska tåget är skillnaden
mellan de olika klassera dock lite större då man i första
klass har tillgång till ett tvättrum med handdusch, som
delas mellan två kupéer. Vad man än väljer kommer man att få uppleva mycket
och träffa många spännande människor under
tiden på tåget.
::
::mat
Det finns många som rekommenderar att man ska bunkra mat och
ha med sig på resan. Detta kan också vara en bra idé,
men det finns stora möjligheter att överleva utan att
ha med sig någon mat alls på tåget. Restaurangvagnen
har relativt humana priser och bra öppettider, och för
den som verkligen vill prova på det genuina ryska köket
ska definitivt ta tillfället i akt och köpslå vid
något av alla de stop som görs efter vägen. För
motsvarande några kronor får man en rejäl brödbit,
en fisk, ett par piroger eller något annat som alla trevliga
ryska damer har med sig för att sälja till resenärerna. För den som ändå vill ha möjlighet att äta
medhavd mat finns det dygnet runt skållhett vatten att hämta
ur de samovarer som finns i varje vagn. Detta gör att det är
ypperligt att ha med sig varma koppen eller andra torkade soppor.
::
::stoppen
Tåget stannar ganska ofta och dessa stopp varar mellan ett
par minuter upp till ca 20 minuter. Oftast har man inte någon
aning om hur länge ett stopp varar, därför bör
man ha uppsikt över tåget då det börjar rulla
utan någon förvarning. Dock ska man definitivt ta tillfället
i akt och gå ut och uppleva de ryska tågstationerna
och försäljningen av hemlagad mat.
"Efter frukosten som bestod av kräm
och det bröd som vi köpte på perrongen igår,
var det dags för dagens första stopp. Vädret var
strålade
och vi passade på att köpa på oss lite olika saker
inför middagen. Rökt fisk, crêpes med någon
kesoaktig fyllning och rätt stor kaka som luktade fisk."
Vagnsvärdarna är
också oftast snälla
typer som har som mål att ha med sig alla gäster när
tåget rullar, det är därför inte dumt att
hålla
koll på dem och kanske fundera på att dra sig
tillbaka när
de nervöst börjar se sig om efter "sina" gäster.
::
::säkerhet
Säkerheten på tåget är över lag bra,
men man bör som vanligt ha det sunda förnuftet med sig
och aldrig lämna det absolut viktigaste som pass, biljetter
och pengar. Vagnsvärdarna håller
bra uppsikt över
vagnen och låser normalt kupéerna när tåget
stannar om man väljer att gå av. Det finns även
en extra säkerhetsspärr överst på dörren som man kan
låsa
när
man är inne i kupén. Det lås som finns på dörren till kupén
är av samma typ som till ett vanligt säkringsskåp,
det är med andra ord inte speciellt svårt att ta sig in i kupén
för en obehörig person.
::
::tåget
Tåget avgår från Jaroslavskaya stationen i centrala
Moskva. Stationen är belägen i den nord-östra delen
av stadskärnan
och ligger i anslutning till två andra tågstationer.
Det är lätt att själv åka till stationen
med Metro och man kliver då lämpligast av på metrostationen
Komsomolskaya (Комсомолъская),
vilken ligger mitt bland de tre tågstationerna. Det finns möjlighet att åka tre olika tåg från
Moskva – det Kinesiska (Tåg 4), det Mongoliska (Tåg
10) och det Ryska tåget. Om man vill till Beijing är
det smartaste att åka antingen det Kinesiska eller det Mongoliska.
Skillnaden mellan de två är både upplevelse- och
standarmässiga. Det Kinesiska tåget har högre standard
än det mongoliska och är enligt uppgifter betydligt lugnare.
Men istället får man på det Mongoliska tåget
uppleva mongoliska smugglare som säljer varor på perrongerna
och snor kupén när man lämnar den olåst.
"Tydligen hade det mongoliska tåget
varit fullt med mongoliska smugglare som stuvade varor i alla lediga
utrymmen på tåget. När man lämnade sin kupé
var den garanterat fylld med varor när man kom tillbaka, men
det var bara att ösa ut det i korridoren så tog smugglarna
reda på dem igen. När deras tåg stannade på
stationer i Ryssland var det fullt med folk på perrongerna,
sen gick smugglarna ut och sålde varor till lokalbefolkning.
Inte som i vårt fall då vi gick ut och köpte av
de lokala kvinnorna. Eftersom smugglarna mutat alla vagnsvärdar
och delar av den ryska tullen, stannade deras tåg mitt mellan
de två gränsstationerna och varorna flyttades över
gränsen till Mongoliet med häst. Efter tullen kom
alla varor tillbaka ombord igen."
::
::vagnsvärdar
Varje vagn har en eller två vagnsvärdar som ser till
att allt fungerar i vagnen. Dessa är allt som oftast trevliga
typer som håller kolla på alla ombord och låser
hytterna när man går ut på perrongerna. Ganska
fort lär man ”känna” sin vagnsvärd och
då känner mig sig lite säkrare att lämna saker
i sin kupé då dessa håller en relativt bra uppsikt
över vagnen.
"Fascinerande är även kineserna ombord och framför
allt våra härliga vagnsvärdar. Utan problem fixar
de till en måltid på friterad fisk, ris, svamp mm. Ja
det är sant, de sitter bakom samovaren och friterar fisk. En
annan populär metod är att värma mat i plastpåsar
ovan på samovaren."
::
::valuta
::Ryssland
1 Rubel = 100 Kopek
Växling sker enkelt direkt i Ryssland, t.ex. på flygplatsen
vid ankomst. Resecheckar och VISA-kort är att rekommendera.
Valutan ombord på tåget är självklart rubel
så länge som man är kvar i Ryssland, vilket är
den mesta av tiden. Beroende på om man äter i restaurangvagnen
eller har med sig mat, kommer mellan 200-500 SEK att behövas
under resan. Glöm inte att växla pengar för hela
resan innan ni kliver ombord på tåget. Om ni har pengar
kvar vid gränsen, kan det eventuellt finnas möjlighet
att växla tillbaka dessa om växlingskontoret är öppet.
Om det skulle vara så att växlingskontoret är stängt,
är detta inte något problem eftersom det går bra
att växla om rubel till lokal valuta i t.ex. Ulan-Bator eller
Beijing. ::Mongoliet
Tögrög
Om man väljer att stanna till i Ulan-Bator, sker växling
på plats. Annars är det inte nödvändigt att
växla till sig lokal valuta då Rubel och Yuan fungerar
utmärkt på perrongen. Antalet växlingskontor är
relativt begränsat i Ulan-Bator och det rekommenderas
att man frågar sig fram för att hitta ett växlingskontor
som är öppet då man oftast anländer väldigt
tidigt på morgonen. Det fanns ett växlingskontor
strax väster om Cirkusen, då Ulan-Bator är en liten
stad och det är mycket korta avstånd inne i centrum är det
inte några problem att gå dessa sträckor. Det går även oftast mycket bra att klara sig på
US$ för att betala rum och utflykter, vilket är det som
många går och då skulle man eventuella kunna klara
sig utan att växla till sig Tögrög. Ha i åtanke
att det eventuellt kan vara problematiskt att bli av med Tögrög
utanför Mongoliet.
::Kina
1 Yuan = 10 Jiao = 100 Fen
Det kan vara problematiskt att växla om på tågstationen,
men det finns tillgång till ATM i någon av de banker
som finns på gatan rakt fram från Centralstationen
i Beijing. Gå längs vägen som fortsätter
rakt fram från den stora utgången på Centralstationen
fram till första stora tvärgatan (Jianguomennei Dajie),
snett fram till vänster från korsningen sett finns
en bank med ATM innanför ett par glasdörrar. Om det uppstår problem kan det vara bra att ha med sig lite
kontanta dollar för att kunna växla till sig en startkassa
på gatan. Generellt i Kina måste man vara på sin
vakt om helgdagar och liknande eftersom bara banker sköter
växling från utländsk valuta.
::
|