I have recruited Helena Nilsson as a guest speaker on the course Technology for Social Media. She will talk about her work at the Swedish Song Contest Melodifestivalen and the Eurovison Song Contest.
Time: March 26, 10:15-12:00
Place: TB316
Digital närvaro – vid Europas största underhållningsprogram
Helena Nilsson
Melodifestivalen och Eurovision Song Contest har en långlivad historia som sträcker sig ändå från 1950-talet. Målet för bägge tävlingarna har alltid varit detsamma: att ena människor och utse en vinnare (eller vid några undantagsfall flera vinnare).
Men med åren har andra syften smugit sig in och tagit sig an allt fler plattformar. Många av dessa plattformar är digitala och gör att programmens ekorrhjul kan snurra runt året om. För även om lägerelds-tv:n har börjat slockna så sprakar programmen mer än någonsin. Eurovision Song Contest har uppemot 200 miljoner tittare vid finalen varje år och Melodifestivalen breddar sitt utbud på i princip alla sociala kanaler. Sedan några år tillbaka har till och med Sveriges långlivade flaggskepp en egen app.
Vad gör då ett Online-team under dessa två kolosser till produktioner? Hur ska allas intressen tillfredsställas, näthat undvikas, siffror öka, engagemang väckas och överraskningsmoment så som en mellanakt med ”Mr X” aka Johnny Logan hemlighållas?
I min föreläsning kan jag genom mina sex år av erfarenheter i alla fall berätta hur pass långt vi kommit idag, förklara teorier som stöttar mitt arbete och visa exempel på hur Melodifestivalens och Eurovisions olika online team jobbar med produktionerna.