Kapitel i boken Pedagogisk meritering i och för förändring

Tillsammans med min kollega Agneta Bränberg så har jag skrivit ett kapitel – Stöd i portföljskrivande – från kurs till portföljgrupper – i den helt färska Antologin om pedagogisk meritering – Pedagogisk meritering i och för förändring. Roligt är också att boken är skriven av många författare runt om hela riket.

Det är en otroligt viktig bok för att synliggöra olika delar av utvecklingsprocessen som pedagog inom högskolan, allt från att skriva portfölj till att ordna ceremonier för de som valt att meritera sig pedagogiskt. Jag hoppas att alla inom högskolevärden, speciellt ni som har bestämmande positioner, slår en blick i boken.

Ett bra jobb av Katarina Winka och Åsa Ryegård att dra detta projekt i hamn och kul att Anders Fällström satt ett kvitto på att arbetet är viktigt!

Mitt och Agnetas kapitel, Stöd i portföljskrivande – från kurs till portföljgrupper, handlar om hur man med enkla medel kan jobba för att kollegor ska välja att utvecklas pedagogiskt och i förlängningen meritera sig.

…och vet ni vad, hela boken är tillgänglig Open Access, så det finns ingen anledning att ni inte ska läsa den!

Ladda ner den här: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-69194


Mejtoft, T., & Bränberg, A. (2025). Stöd i portföljskrivande – från kurs till portföljgrupper. In Å. Ryegård & K. Winka (Eds.), Pedagogisk meritering i och för förändring (pp. 151–161). Mälardalens Universitet.
(isbn: 978-91-7485-687-3)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *